luni, 9 mai 2011

Pirații secolului 21

Eritreea este tara cu iesire la Marea Rosie cu legatura spre stramtoarea Bab-el-Mandeb si Golful Aden
Yemenul are la sud Golful Aden- scena celor mai numeroase atacuri ale piratilor din Oceanul Indian; tara saraca unde exista la propriu tarabe sau magazine unde armele se vând ca pâinea sau tigarile ( vezi revista National Geografic, nr .din feb.2005)

Singapore este punctul de unde începe sau se termina Strâmtoarea Malacca, locul unde piratii indonezieni prada vapoarele asa cum hotii fura masinile din parcari

Indonezia este cel mai mare arhipelag din lume, loc destul pentru pirati sa ascunda orice vapor, mai ales ca autoritatile sunt depasite de fenomen

Somalia- sau statul care nu exista decât pe harta, este locul unde piratii se simt cel mai bine, oricum nimeni nu-i deranjeaza, asa ca fura absolut tot ce gasesc pe nave, urmariti harta si vedeti ca litoralul tarii masoara mii de km.

Poate ati auzit sau nu dar exista si astazi pirati care ataca navele in diferite colturi ale lumii sau mai bine zis ale marilor si oceanelor.
Daca vechii corsari atacau si ucideau tot ce le statea in cale, astazi piratii moderni se multumesc cu ce gasesc la bordul vaselor sau, daca sunt bine organizati, cu o rascumparare de la patronul sau armatorul vasului.
Concret, cele mai multe atacuri se produc in strâmtoarea Malacca, in Asia de SE , pe un coridor lung de 800 de km, ce desparte Peninsula Malacca (prelungirea sudica a mari Peninsule Indochina, la capatul careia se afla statul Singapore) la est, de Insula Sumatra (sau Sumatera- cea lovita groaznic de tsunami-ul din decembrie 2006) la vest.
Aici piratii indonezieni acosteaza nave de mici dimensiuni (remorchere, barje, iahturi, cargouri) cu salupele lor ultra rapide, mai ales noaptea, urca pe vas si confisca tot ce este important, iar daca cumva comandantul are si bani in seif, atunci prada este si mai mare.
Dar uneori se ia toata marfa din cală, iar daca vaporul le place, il duc intr-un port secret il vopsesc si il vind la firme fantoma interesate de vapoare pentru traficul de droguri.
Aici au fost raportate cele mai multe atacuri in ultimul an, iar la Kuala Lumpur (capitala Malaieziei) este un centru de combatere a pirateriei pe mare.

Dar atacatorii indonezieni, malaiezi sau singaporezi sunt greu de prins din moment ce Indonezia este cel mai mare arhipelag din lume cu peste 13000 de insule si insulite, asa ca autoritatile lupta intr-un fel cu morile de vânt.
O alta zona ,, fierbinte '' este Marea Arabiei si Golful Aden situate in extremitatea de est a Africii, acolo unde navele trec din Oceanul Indian, prin strâmtoarea Bab-el Mandeb in Marea Rosie, spre Canalul Suez si Marea Mediterana.
Aici piratii somalezi sunt cei mai duri atacator, pentru ca in Somalia practic nu exista guvern, nu exista paza de coasta, nu exista institutii datorita razboiului civil (etnic) ce tine de 20 ani.
Din acest motiv pe coasta somaleza, care are multe mii de kilometri deschidere la Oceanul Indian au proliferat grupari mafiote bine organizate cu tineri pentru care posesia unei arme face diferenta dintre foame si belsug, dintre saracie si avutie si nu in ultimul rând dintre viata si moarte, grupari care sunt informate despre traseul navelor de catre informatorii lor situati in porturile importante din zona ( Aden- capitala Yemenului; Mogadischu- capitala Somaliei, Djibouti), astfel ca intercepteaza la fix navele, confisca incarcatura si cer recompensa pentru echipajul luat ostatic.
Sunt dotati cu celebrele AK -47 (Kalashnikov) au statii de emisie-receptie, telefoane mobile si bărci rapide.
Au existat cazuri când comandantii navelor si-au luat masuri suplimentare, au fost vigilenti şi au pus marinari de paza dotati cu furtune de incendiu (acestea au o presiune uriasa si pot lovi un om cu puterea unui glont) au reusit sa respinga atacuri. Inclusiv nave romanesti au fost atacate sau nave straine cu echipaj romanesc, uneori prin manevre rapide capitanii au evitat interceptarea de catre salupele somalezilor, a vaporului acestia renuntând la urmarire.
Navele militare trimise de tarile puternice ale caror flote au fost atacate, patruleaza prin apele internationale din dreptul Somaliei si Yemenului pentru a descuraja orice tentative. Alte zone cu pirati sunt sunt in apele Golfului Guineii din dreptul Nigeriei si unde ,,petropiratii'' ataca tancurile petroliere ce pleaca de la rafinariile nigeriene de pe coasta.
Sau in zona Marii Caraibilor unde piratii se multumesc sa atace iahturile venite in voiaj la puzderia de insulilte tropicale din Antilele Mici (Martinica, Grenada, Barbados, Antigua, Curacao)